Av Henrik Unné, 11 april 2023
Hatet mot kapitalisterna
Om en kapitalist tar ut högre priser än sina konkurrenter skälls hon ut för att ta ut
"monopolpriser". Om en kapitalist tar ut lägre priser än sina konkurrenter skälls hon
ut för att utöva "illojal konkurrens". Om en kapitalist tar ut samma priser som sina
konkurrenter skälls hon ut för "kartellbildning".
Om en kapitalist investerar pengar i en chokladfabrik skälls hon ut för att slösa
pengar på sådant som folk inte behöver. Om en kapitalist investerar pengar i en läkemedelsfabrik
skälls hon ut för att tjäna pengar på sådant som folk behöver.
Det är inte bara kommunisterna i Ung Vänster
som hatar kapitalister. Många svenskar hatar rika och företagare.
Om en kapitalists företag går dåligt skälls kapitalisten ut för att hon äventyrar
sysselsättningen genom att inte göra en vinst. Om en kapitalists företag går bra skälls
hon ut för att hon "suger ut" arbetarna genom att göra en vinst.
(Exemplen på kapitalisthat ovan har jag hämtat från filosofen Ayn Rand.)
Hatets orsaker
Snacka om diskriminering. Ingen samhällsgrupp är så hatad, förtalad och förolämpad som
kapitalisterna/företagarna/direktörerna. Varför förföljs kapitalisterna?
Det beror inte på det blotta faktum att de tjänar mycket pengar. Deras förföljare
bland de breda folklagren blir ju inte upprörda när någon snubbe blir miljonär genom
att kamma hem högsta vinsten på ett lotteri!
Beror då förföljelsen på att
förföljarna vill hjälpa de svaga?
- Nej, även de svaga skadas ju när de starka förföljs och förtrycks. Även de
trögaste medelsvenssons kan ju räkna ut att välfärden minskar för alla närhelst
fördelningspolitiken skapar en brist på duktiga kapitalister, företagare och direktörer.
Sanningen är att enligt den gängse fördelningspolitiken är det ett självändamål att de
rika ska belastas med konfiskatoriska skatter.
- Nej, det ligger helt enkelt till så att förföljelsen av kapitalisterna orsakas
av ren ondska. Den orsakas närmare bestämt av ett fenomen som Ayn Rand kallade "hatet
mot det goda därför att det är det goda". De skurkar till medelsvenssons som förföljer
kapitalisterna gör det just på grund av att de vet att kapitalisterna faktiskt förtjänar
sina stora förmögenheter.
Tursamhet versus produktivitet
Stora turvinster tolereras
En lotterivinnares förmögenhet sticker ju inte en medelsvensson i ögat. Lotterivinsten
är ingalunda ett tecken på att vinnaren ifråga har varit duktig. Hon har ju endast haft
ren och skär tur. Men en kapitalists stora förmögenhet utgör ju belägg för att innehavaren
är mera produktiv än medlemmarna av de breda folklagren. Alla vet egentligen att det inte
är en enkel sak att bygga upp och/eller leda ett lönsamt storföretag.
Den medelsvensson som har underlåtit att göra något med sitt liv känner sig därför
besvärad av åsynen av kapitalistens rikedomar. Kapitalistens rikedom påminner nämligen
medelsvensson om att hon faktiskt kunde ha gjort mera av sitt eget liv. Hon drabbas
därför av skuldkänslor och utvecklar avundsjuka, vilket innebär att hon börjar
"hata det goda".
Skuldkänslor
Närhelst en sådan hatare ser en framgång som beror på någon annan människas dygder känner
hataren starka skuldkänslor. För att lindra sina skuldkänslor låtsas hataren för sig själv
att den andres framgång på något sätt var orättvis. Och för att "bevisa" detta för sig själv
försöker hataren sedan skada den framgångsrike.
Genom att utplundra goda människors förmögenheter känner hataren att hon därmed upphäver
deras dygder. Genom att beröva dem frukterna av sina dygder får hataren en känsla av att
dygderna själva utplånas. Hataren känner att om ingen annan fick vara rikare än henne själv,
då skulle ingen annan vara bättre än henne själv heller.
Hataren vill inte själv "vinna" kapitalistens förmögenhet. Hon vill bara att kapitalisten
ska förlora den.
Psykologisk förklaring
Detta vämjeliga förhållande är den psykologiska delen av förklaringen till att somliga
svenskar fortsätter att krama socialismen, trots att Sovjetunionen har fallit och trots
att massmorden i socialistländer som Kina och Kambodja har blivit allmänt kända.
Men ond psykologi räcker inte till som förklaring till att kapitalisterna förföljs.
Frågan är ju hur sådana ynkliga varelser som hatarna kunde lyckas med att förfölja de starka?
Vad kan hatarnas hemliga supervapen vara?
Filosofi-etisk förklaring
Vapnet ifråga är egentligen inte hemligt. Vapnet är istället en moralisk princip som
samtliga vuxna svenskar känner till. Och som nästintill alla tar för att vara en självklar
sanning. Principen är moralläran altruismen. Denna moraliska princip avväpnar kapitalisterna
och släpper loss hatarna.
Enligt altruismen är självuppoffring för andra det moraliska idealet. Och likaså är
enligt altruismen den allra sämsta sortens människa den som tänker på sig själv. "Att göra
en uppoffring betyder att ge upp ett större värde för ett mindre värde eller för inget
värde". (Ayn Rand i The Virtue of Selfishness.)
Enligt altruismen ska man alltså ge upp det som är värdefullt istället för att slå
vakt om det. Enligt altruismen ska man sträva efter att alltid göra förluster och aldrig vinster.
Enligt denna etik är det kapitalisterna som är skurkarna – eftersom de ju eftersträvar
vinster istället för förluster. Medan hatarna samtidigt framstår som moraliskt högstående
– eftersom de ju bara orsakar såväl andra människor som sig själva förluster.
Altruismen gör ondskan rumsren!
Kommunistiskt skräp-etik
uppskattas av många
Så länge som kapitalisten själv accepterar den altruistiska moralläran kommer hon
per nödvändighet att dras med skuldkänslor. Närhelst hatarna angriper henne verbalt kommer
hon endast att kunna försvara sig själv med lama argument som att hon inte alls är ute efter
att göra egna vinster utan blott och bart vill "tjäna det allmännas bästa". Men sanningen är
att endast moraliska argument biter. Om hatarna säger självsäkert: "Socialismen innebär
frihet och rättvisa för alla". Och kapitalisten då svarar: "Men marknadsekonomin innebär
mera tillväxt". Då kommer socialismen att segra – alldeles oavsett hur många massgravar
som hittades i Kambodja och f.d. Sovjetunionen.
Var finns då de moraliska argumenten för kapitalismen? Inte hos Moderaterna. Ulf Kristersson,
Fredrik Reinfeldt och de andra vågar inte ens ta ordet "kapitalismen" i sin mun. Inte heller
näringslivets egna organisationer vågar försvara kapitalismen med moraliska argument. Timbro,
SAF, Svenska Dagbladet och resten kör mest bara med fega, menlösa, pragmatiska argument av
"Public Choice"-skolans typ. "Största möjliga välfärd åt flesta möjliga människor", typ.
Nyliberalt trams
Inte heller nyliberalerna försvarar kapitalismen. När man synar dem i sömmarna upptäcker man
att de förespråkar subjektivismen och anarkin istället. Deras "frihets"-ideal är att alla ska
få göra vad f*n de känner för att göra. Det är därför som nyliberalernas politiska aktiviteter
under deras aktiva tid under 1990-talet bestod av sådant trams som att driva en svartkrog och
sälja sprit ute på Drottninggatan i centrala Stockholm.
Objektivismen
Nej, det finns blott och bart en rörelse som kämpar för kapitalismen och gör det med
moraliska argument. Det är den objektivistiska filosofirörelsen. Objektivismen drar sig
inte för att deklarera att laissez-faire kapitalismen är rättvis. Objektivismen tar tjuren
vid hornen och deklarerar att kapitalisterna har en rätt till sina vinster därför att
de i de flesta fall faktiskt är mer produktiva än arbetarna. Och objektivismen förklarar
sådana saker som varför moralläran altruismen är ond – och vad en rationell morallära
istället består av.
Alla som vill försvara kapitalisterna och kapitalismen borde ta reda på vad det är för
idéer som objektivismen står för. De borde sedan göra allt de kan för att sprida kännedom
om dessa idéer. Skaffa och läs därför Ayn Rands böcker!
Men; ska man verkligen lägga ner tid på filosofi? Läsaren kanske tänker; skämtar du?
Filosofins makt
"Det rådande tillståndet i världen är inte ett bevis på filosofins vanmakt utan är ett bevis
på filosofins makt. Det är filosofin som bragt människorna till detta tillstånd – och det
är endast filosofin som kan leda dem ur det." (Ayn Rand i essän "För den nye intellektuelle",
översättning av Per-Olof Samuelsson.)
Objektivismen är än så länge tämligen okänd i Sverige. Det är av just det skälet som
kapitalismens ställning i Sverige fortfarande är så svag. Låt oss tillsammans ändra på det!
* * *
Denna artikel kan t.ex. diskuteras i facebookgrupperna:
(Enbart medlemmar får posta inlägg i gruppen Filosofiskt forum,
men gruppen Politisk debatt är öppen för alla.)