Av Henrik Unné, 16 februari 2020
Liberalerna behöver objektivismen
I slutet av 1700-talet började liberalismen slå igenom i politiken i västländerna.
Under 1800-talet visade sig resultaten av den liberala revolutionen. Den tiden präglades av
tidigare och senare aldrig skådade framsteg. Mänskligheten upplevde då en guldålder, i synnerhet
i de liberala västländerna. Slaveriet och träldomen avskaffades i hela den civiliserade
världen, vilket genomdrevs i de mest liberala länderna först. Tortyr och stympningar avlägsnades
ur de civiliserade ländernas straffskalor.
Rösträtten
Mill krävde
kvinnlig rösträtt
De breda folklagren fick allmän och hemlig rösträtt för
första gången i historien. Till en början var det förvisso endast männen som fick rösta. Men de
mest konsekventa liberalerna kämpade under 1800-talet för att även kvinnorna skulle få rösträtt.
Och i början av 1900-talet gav deras ansträngningar resultat.
Det är en myt att socialisterna hade något väsentligt att göra med införandet av den
kvinnliga rösträtten. Överallt där socialismen infördes under 1900-talet, förlorade ju
både männen och kvinnorna sin frihet att bestämma över det egna landets politik. För det
fanns inga verkligt fria val i Sovjetunionen, Nazityskland eller i de övriga socialistländerna!
Europeisk fred i 99 år
1800-talet såg nästan 100 år av i stort sett oavbruten fred. Efter Napoleon-krigens slut år 1815,
inträffade det inga fler världsomspännande krig förrän år 1914 - dvs. hela 99 år senare.
Det rådde visserligen europeisk kolonialism under 1800-talet, men den var en rest från den
feodala tiden före liberalismens genombrott. Den europeiska kolonialismen började ju inte under
1800-talet, utan redan 1492!
Det skedde fruktansvärda övergrepp i Belgiska Kongo under 1800-talet. Men det var ju den
belgiska kungen Leopolds personliga koloni; så grymheterna i Kongo berodde inte på liberalismen. Det
var tvärtom tack vare den liberala yttrandefriheten i Europa som den belgiska kungens skräckvälde
avslöjades och sent omsider stoppades.
Näringsfriheten och egendomsrätten
Yttrande- och pressfriheten uppstod för första gången någonsin i historien under 1800-talet.
Först då fick medlemmarna av allmänheten rejäla möjligheter att
kritisera överheten och kyrkan.
Bland alla frihetsreformerna var kanske de två viktigaste införandet av näringsfriheten
och införandet av ett konsekvent skydd för den privata egendomsrätten.
Aftonbladet var liberalt
Det var just dessa två ”ekonomiska” frihetsreformer som möjliggjorde 1800-talets
fantastiska välfärdsökning för de breda folklagren, i synnerhet i västländerna. Barnadödligheten
halverades i Sverige under 1800-talet - och den minskades med liknande tal i de övriga
västländerna. Den genomsnittliga levnadslängden ökades med omkring 10 år under seklet.
Allt flera västlänningar levde allt längre och mera hälsosamma liv. Detta bevisas bl.a.
av den s.k. ”befolkningsexplosionen” som började på 1800-talet. Det var givetvis bara bra
att allt flera människor levde längre liv. De där ”miljövännerna” som tycker att det vore
bra om flera människor dog i yngre år - för att vi ska bli av ”överbefolkningen” - är
moraliska monster.
1900-talets socialism
Men trots de fantastiska framstegen som liberalismen åstadkom för mänskligheten under
1800-talet, blev det följande seklet socialismens sekel. Och sicket elände socialismen
förde med sig under 1900-talet! Då utspelade sig världshistoriens allra blodigaste krig:
Andra världskriget. Detta krig startades av dåtidens två ledande socialistmakter,
Sovjetunionen och Nazityskland - genom den fjärde delningen av Polen.
En socialist
Världshistoriens tre största massmördare till människoslaktare var socialister:
Mao Zedong, Josef Stalin och Adolf Hitler - i den ordningen. Socialismen - inkl. de mildare
formerna av den - medförde också att världens ekonomiska utveckling bromsades upp under
1900-talet.
I västländerna inleddes under mellankrigstiden en lång period av stagnation och förfall,
när välfärdsstaterna började byggas. Och i Tredje världen bredde svälten och armoden återigen
ut sig efter det att kolonierna fick sin nationella självständighet. Sådana ”frihetshjältar”
som Gandhi, Nehru, Nasser, Nkrumah, Ho Chi Minh osv. åstadkom inte något gott att tala om för
sina folk.
Filosofins förfall föregick politikens förfall
Varför följdes liberalismens guldålder av en mörkålder, trots att liberalismen åstadkom
så mycket gott under 1800-talet?
En filosof
Det berodde på att samtidigt som liberalismen uträttade underverk för mänskligheten under
1800-talet, så slet filosofiprofessorerna vid universiteten med att undergräva den pågående
utvecklingen och vända den bakåt. Ända sedan Immanuel Kants dagar på 1700-talet har de
ledande filosoferna i västländerna varit fiender till de idéer som grundade liberalismens
guldålder. Dessa filosofer är motståndare till de goda idéerna; förnuftet och individualismen.
Subjektivister
De ledande filosoferna har ända sedan Kants tid varit subjektivister. Kant, Hegel,
Schopenhauer, Nietzsche, Marx och resten av packet - de förkunnade alla att det härskande
medvetandet skapar den verklighet som vi tror oss leva i.
Det härskande medvetandet är - enligt de filosofer som
anslöt sig till kärnan i den tyska filosofin - ett eller annat kollektivs påstådda medvetande.
Kant hävdade att människans medvetande, hos människan som
artvarelse,
skapar
den verklighet som vi människor tror oss uppleva. Hegel menade att det var
nationens
påstådda medvetande som
skapar verklighetens fakta. Marx förkunnade att det istället är
den
ekonomiska basen som
skapar klassmedvetandets föreställning om verklighetens fakta.
Från kunskapsteori till politik
Under 1900-talet slog filosofernas kunskapsteoretiska kollektivism igenom som politisk
kollektivism. Socialisterna menade att arbetarklassen skulle härska. Fascisterna och nazisterna
hävdade att den starkaste nationen eller rasen skulle härska. Demokraterna hävdade att
majoriteten skulle härska.
Alla varianter av kollektivism har den gemensamma nämnaren att det härskande kollektivets
makt ska vara ohämmat och obegränsat. Kollektivets vilja ska råda allena. Individen anses vara
ett ingenting. ”Du är inget, ditt folk är allt!”, som Adolf Hitler uttryckte det. Eller
”Folkviljan ska gälla oinskränkt!” som demokraterna brukar uttrycka samma princip.
Kollektivisternas statmaktsträvande utgör motsatsen till Lockes och Montesqieus
statsmaktsbegränsande liberalism.
Etiken
Offeretiken
Men det var inte ”bara” kunskapsteorin som beredde vägen för socialismen. Etiken gjorde
det också. Kristendomen hade i tusentals år förkunnat att den största dygden av alla var
osjälviskhet, dvs. att inte leva för ens egen skull. Den idén accepterade även de
moderna filosoferna med hull och hår. De var rabiata förespråkare av
principen att egot är roten till allt ont. Och av idén att en moraliskt högfärdig människa
inte tänker på sig själv och på sina egna intressen.
Vad är den politiska konsekvensen av den etiska idén att varje människa skall leva
för andras skull? Jovisst; kollektivism!
Tanken att alla skall leva för alla andras skull, och att därför ingen enskild människa
skall leva för sin egen skull; det är kollektivismen i ett nötskal.
Altruism leder logiskt till diktatur
Inte nog med att osjälviskhetens etik logiskt leder till kollektivism. Den leder
lika logiskt till diktatur. Det beror på att ingen människa kan vara fullständigt konsekvent
när det gäller att vara osjälvisk. Alla människor stoppar t.ex. mat i sin egen mun, istället
för att ge bort all mat till andra och svälta ihjäl själv. Därför måste den osjälviska etiken
genomdrivas med statens tvångsmedel.
Tänk efter! Är det inte också så att nästan alla människor behåller en del pengar för sig
själva, istället för att ge bort det allra sista öret i plånboken till de fattiga? Ja, till
och med de frommaste präster behåller både en del mat och en del pengar för sig själva. Så
alla människor som förespråkar altruismen, dvs. osjälviskhetens morallära, är i någon mån
hycklare.
Vad skall då en fanatisk anhängare av självuppoffring, som t.ex. Lenin eller Hitler,
göra åt problemet med det omfattande moraliska hyckleriet? Jo, han bestämmer sig för att
om inte de hycklande massorna kan vara osjälviska och offra sig själva av egen fri vilja
- då måste han (den store och "gode" ledaren), tvinga dem att leva som de lär och tvinga
dem att offra sig själva. Just så föddes de socialistiska diktaturerna.
Bristen på dugliga motargument
Så socialismen segrade under 1900-talet för att de som yrkesmässigt sysslar med idéer,
professorerna vid universiteten, banade vägen för den. Det enda som hade kunnat hindra
denna utveckling hade varit om socialismens idéer hade mött ett rejält motstånd från
motsatta idéer.
Om filosoferna och socialisterna, som förespråkade subjektivism, kollektivism och
osjälviskhet, hade mött ett seriöst motstånd från liberaler; som förespråkade förnuftets
duglighet att fatta verkligheten, individens överhöghet och människans rätt att leva för
sin egen skull; då skulle 1900-talet ha kunnat bli liberalismens andra århundrade.
John Rawls var en av
många 1900-talsliberaler
som saknade
goda
etiska argument.
Men 1900-talets liberaler var sorgligt defensiva. För de vågade inte
ifrågasätta socialismens förmenta moraliska överhöghet. De vågade inte motsätta sig
idén att osjälviskhet är en dygd, och att själviskhet är fult.
Istället försökte de förgäves argumentera för uppfattningen att kapitalismen och
liberalismen visserligen inte är moraliskt högstående, men att ”marknadsekonomi” ger
upphov till ”största möjliga välfärd”.
Så liberalernas budskap var att det är socialismen som är moraliskt högstående,
men att den tyvärr, tyvärr, ändå råkar vara mindre praktisk än liberalismen.
Behovet av en rationell filosofi
När till och med socialismens förmenta motståndare, liberalerna, medger att
socialismen har moralen på sin sida; då har liberalerna inte en snöbolls chans i
Dantes allra mest brinnande Helvete, för att kunna stoppa socialismens blodiga frammarsch.
Därför behöver liberalerna
objektivismen. Det är den filosofi som erbjuder
ett fullödigt försvar för förnuftet, individualismen och egoismen. Det finns ingen annan
filosofi som kan rädda liberalismen och besegra socialismen.
I korthet går objektivismen ut på att förnuftet är människans grundläggande medel att
uppehålla sitt liv. För att kunna leva måste en människa vara i stånd att använda
sin förnuftsförmåga och handla i enlighet med den. Eftersom förnuftsförmågan tillhör
individen så måste de enskilda individerna få vara fria att tänka själva och
agera självständigt.
Den grundläggande sociala förutsättningen för att människor skall kunna använda sina
respektive förnuft, handla därefter och därmed uppehålla sina liv, är alltså att de
åtnjuter politisk frihet.
En häftig litteratur
Detta är i en grov blixtskiss det filosofiska försvaret för det fria, liberala
samhället. Men det finns givetvis gott om följdfrågor och invändningar. Kan inte olika
människors intressen kollidera, och vad skall man då göra? Kan inte vissa individer,
på en fri marknad, få ”för mycket” ekonomisk makt? Har människor överhuvudtaget fri
vilja, så att de verkligen kan styra sina egna liv? Behövs det inte politiska ingrepp
för att åstadkomma ekonomisk rättvisa? Etc.
Svaren på sådana följdfrågor finns i den objektivistiska litteraturen, från
Ayn Rands häftiga idéromaner, som man kan läsa enbart för njutningens skull, till
hennes och andra objektivisters facklitterära böcker.
Den enda bok som sammanfattar hela filosofin är Leonard Peikoffs verk
Objectivism
- The Philosophy of Ayn Rand. Den publicerades 1991, vilket var nio år efter
Ayn Rands död. Flera andra bra böcker finns som mer i detalj elaborerar med begränsade
frågor. Och det är alltså den här typen av litteratur som akademiker måste studera om
de vill kunna försvara liberalismen på ett logiskt hållbart sätt; om de vill kunna ge
socialisterna svar på tal.
Alla och envar kan inte bli specialister på filosofi, lika lite som vi alla kan bli
specialister på t.ex. matematik, fysik och kemi. Men för dem som på allvar intresserar
sig för filosofi är det viktigt att ta del av seriös litteratur i ämnet. Och det är
nödvändigt att några strikt hederliga och förnuftiga människor väljer att specialicera
sig inom filosofin, ifall 2000-talet framöver inte ska bli ett långt blodbad där socialism,
mysticism och brutalism fortsätter att vinna mark.
Du som har lust att bli en intellektuell aktivist på riktigt rekommenderas att
bekanta dig med den litteratur som tillhandahålls hos
https://estore.aynrand.org/.
* * *
Denna artikel kan t.ex. diskuteras i facebookgrupperna: